Om vårprogrammet 2025

Fra programansvarlig Ole Johan Skjelbred

For norsk scenekunst gikk fjoråret fra vondt til verre. Oslo kommune intensiverte kvelningen av Oslo Nye Teater. Akademi for Scenekunst i Fredrikstad (Norwegian Theatre Academy), en av våre tre offentlige skuespillerutdannelser, ble lagt ned uten diskusjon. Gjennom 30 år har skolen utdannet selvstendige og modige scenekunstnere, og den har en enorm innflytelse på scenekunstfeltet, langt utover Norges grenser.

Hva disse nedleggelsene vil bety for vårt kunstfelt, tar politikerne tydeligvis ikke inn over seg. Eller kanskje gjør de det, men bryr seg ikke. Overalt skal det kuttes. Kulturarbeidere kjenner nedgangstidene på kroppen. Man blir sliten av å føle seg uønsket.

Hva kan man som skuespiller gjøre i nedgangstider? Man kan søke sammen med kollegaer, delta i diskusjoner, se hverandres arbeid, finne måter å protestere på. Og forsøke å påvirke hverandre til å være modige, til å bruke det rommet vi har til rådighet til å eksperimentere, til å bruke fantasien. Til å risikere å være upopulære, til å være en torn i øyet på myndighetene. Dette siste en viktig del av oppgaven til statsstøttet kunst i et fritt samfunn. Fellesskapet gir oss midler slik at vi kan utvikle kunstarten vår, og for at vi skal være selvstendige og kritiske. Slik utgjør vi en viktig del av et demokratisk samfunn.

Norsk Skuespillersenter ønsker å være en møteplass, en kilde til kunstnerisk fordypning. Vi vil skape nye sammenhenger i teater, film -og medielandskapet. Vi programmerer «kompetansehevende tiltak» som vi håper den profesjonelle skuespiller kan ha nytte av, og vi vil legge til rette for kunstnerisk praksis.

Derfor bygger vi denne våren videre på vårt prosjekt «Scenisk utviklingsarbeid» på Riksteatret i Nydalen. Denne gangen med dramatiker/regissør Pernille Mercury Lindstad, som skal utvikle scenisk materiale basert på egne tekster, sammen med tolv skuespillere.

Til «Morgenkaffe» på Sentralen i Oslo intervjuer vi skuespillere som har et tydelig samfunnsperspektiv i sitt arbeid. Først ut er Espen Klouman Høiner, deretter Khalid Mahamoud. Videre gjester annonseres utover våren.

Sammen med det nyetablerte Kvääniteatteri arrangerer vi to workshop-seminarer, et i Tromsø og et i Oslo. Formålet er å skape bevissthet og kunnskap omkring kvensk kultur, og bidra til å bygge opp en kvensk scenekunsttradisjon. Her kan du være med å lage historie!

Vi gjentar vårt populære kamerateknikk-kurs, og har generelt mye audiovisuelt på programmet; Skrekkfilmcamp, døbbing, lyddrama, casting-treff, selftapekurs i Trondheim. Og det blir Morgentrening på Oslo Nye Teater. Feministisk selvforsvarskurs på KHiO. Skrivekurs i dramatikk med Malmfrid Hovsveen Hallum på Dramatikkens hus. Og mye mer.

Det er tid for å mobilisere, til å stå sammen mot kuttene i kulturfeltet. «Det er ikke kommunens oppgave å drive teater for voksne», sier Frp i saken om Oslo Nye Teater. De vil ha det til at de angriper noe marginalt og uvesentlig når de legger ned kulturinstitusjoner, mens de i virkeligheten angriper samfunnskjernen.

Ole Johan Skjelbred, programansvarlig

Tegning/selvportrett av Ole Johan Skjelbred