Tomi Janezic (SI)

Karakter i samtidsdramatikk

  • Pris 4500
  • Sted Oslo
  • Startdato 04/06/2018
  • Sluttdato 10/06/2018
  • Starttidspunkt 13:00
  • Sluttidspunkt 17:00
Søknadsfrist: 15. mai 2018

Tomi Janezic er kjent for sitt arbeid med skuespillere, hvor han blander strategier fra Stanislavskij, Mikael Checkhov, Lee Strasberg og Morenos psykodrama. I denne workshopen vil han fokusere på karakterutvikling og karakterforståelse med utgangspunkt fra samtidsdramatikk.

  • Skuespillerens arbeid med skuespilleren, samtidig som karakteren fremdeles har en sentral plass.
  • Undersøkelse av mer eklektiske og komplekse måter å gå i dybden av karakteren på
  • Undersøkelse av skuespillerens egen fantasi i kobling mellom skuespillerfag og psykodrama.
  • Du vil også lære strategier for å fjerne støyen mellom deg og din egen kreativitet.

OBS: Workshopen holdes på engelsk. 

Workshopen er en del av og foregår under Oslo International Acting Festival (OIAF) 4. – 10. juni 2018. Syv ulike workshoper over syv dager gir deg mulighet til å dykke inn i et tema du du vil lære mer om. For mer info sjekk festivalens hjemmeside her: OIAF 2018

Workshopene under OIAF 2018

KOLLEKTIV TEKSTUTVIKLING med Tale Næss
NYE SKRIVESTRATEGIER FOR DRAMATIKK med Paul Castagno (US)
SKUESPILLERENS ARBEID MED TEKST med Lars Erik Holter
TEKST, STEMME OG RYTME med Fredrik Høyer
VLOGGING OG NETTKOMMUNIKASJON med Mi Elfverson (SE)
SKUESPILLEREN SOM FILMSKAPER med Mariken Halle
KARAKTER I SAMTIDSDRAMATIKK med Tomi Janezic (SI)

Når du søker oppgir du i prioritert rekkefølge hvilke to workshoper du er mest interessert i. Du vil få tildelt plass på en av disse. 

Festivalpasset gir deg full tilgang til alle arrangementer under OIAF,
men merk at du kun får plass på en av workshopene.

OSLO INTERNATIONAL ACTING FESTIVAL 2018
Den polyvokale skuespiller 

Vi omgir oss med tallrike fortellinger som kjemper om makt, vi innehar roller som ikke henger sammen, vi kan ikke like lett snakke om at menneske har en ”kjerne” lenger. Filmen og teateret speiler i stadig større grad en verden som erfares kompleks og paradoksal. Hvordan skal skuespilleren fremstille mennesker i en slik verden?

Oslo International Acting Festival 2018 ser på hva som skjer når scenetekst og TV-dramatikk eksperimenterer med form, kontinuitet og karakter. Et menneske, som en fiksjonsfigur, kan forstås som polyvokal – vi snakker med forskjellige stemmer, vi har ulike mål, vi består av forskjellige lag.

Festivalen skal undersøke hvordan klassisk tekstarbeid kan brukes i møte med ny dramatikk, hvordan vi finner nye strategier når lesningen ikke lenger fungerer, hvordan skuespilleren kan virke som dramaturg på scenen, hva slags verktøy sceneutøveren har for selv å utvikle dramatikk og hvordan vi kommuniserer med ny teknologi. Med oss har vi noen av de fremste pedagoger innenfor feltet.

Deltakerkriterier
Instruktør
Sted
Reisestøtte
Søknad

I samarbeid med: