Beate Myrvold

Sangstemmen bak talestemmen

  • Pris 550/500
  • Sted Oslo
  • Startdato 16/11/2020
  • Sluttdato 27/11/2020
  • Starttidspunkt 10:00
  • Sluttidspunkt 13:00 / 16:00

If you can´t sing the evil, the evil will sing you.
Alfred Wolfson, grunnleggeren av Roy Hart Theater

Er du en av dem som tenker at du ikke kan synge? Som er redd for å synge selv om du er vant til å bruke stemmen din som skuespiller? Eller har du lyst til å synge bedre, finne forbindelsen til din stemme og få konkrete verktøy som kan gjøre formidlingsevnen bedre og scenenervene lettere å håndtere?

Alle kan lære å synge. Punktum. Alle vil ikke høres like ut. Herlig! Alle kan finne sitt eget kunstneriske sang-uttrykk, som vil kunne berøre et publikum. Målet med dette kurset er å gi hver enkelt deltaker en ny opplevelse av sangstemmen sin, at de har en sangstemme og å kunne bruke denne som scenisk uttrykk.

Kurset ender opp med arbeidsvisningen Monologbonanza på Bikuben, Det Norske Teatret fredag 27. november kl 22.30.

BAKGRUNN FOR KURSET
Vi ble alle født som komplette stemme-teknikere. En baby ER stemmen sin. De har ikke noe skille mellom seg og stemmen. En baby kan skrike i timevis uten å bli hes eller sliten. De har en intensjon med å skrike. Vår intensjon er hva vi har på hjertet og ønsker å formidle fra en scene.
Så hva kan vi lære av oss selv som baby? Det er ikke egentlig så langt mellom skriking og sang. Hvorfor har vi mistet denne samhørigheten med stemmen vår? Hvorfor har vi blitt redd for å synge? Hvem sammenligner vi oss med og hvorfor?

OM KURSET
På dette kurset vil vi utforske og utfordre spørsmålene ovenfor. Sannsynligvis havner vi til tider utenfor komfortsonen, med formålet om å finne større trygghet og mestring på andre siden.
Utforskning og ikke prestasjon, er stikkordene. Vi vil ta utgangspunkt i hva alle skuespillere kan – dvs å bruke stemmen. En skuespiller kan fortelle en historie. Dette kan vi også gjøre gjennom sang, og vi trenger ikke være “flinke” til å synge i ordets tradisjonelle betydning av “flink”.
Men vi må tørre å leke og eksperimentere med alle lydene en stemme har, bli overrasket over hvor mye vi kan bruke i sang og hvor mye god teknikk vi kan få gjennom utforskning uten at noen lyder er “feil”. Hvis vi alltid “safer” for at ting skal høres “pent” eller “fint” ut, vil vi kanskje heller ikke finne vårt egen autentiske stemmeuttrykk.

INNHOLD
Vi vil gjøre øvelser for å utforske potensiale i den enkeltes stemme. Øvelsene vil være relatert til sang, men ikke “skjønnsang”. Vi skal arbeide med å finne linken mellom den frie, eksperimenterende stemmen og et sanglig uttrykk som kan brukes på en scene.
Deretter jobber vi  med sanger som den enkelte deltaker har forberedt. Har du aldri sunget før, eller tenker at det er umulig, lær teksten og melodien så langt du kan – resten av arbeidet gjøres på kurset.

Øvelsene gjøres i gruppe, og hver deltaker får også individuell veiledning og konkrete verktøy mens gruppa er til stede. Dette gjøres med skuldrene så lave som mulig, som vil si at i det individuelle arbeidet øver vi på ting vi ikke kan.

Vi lærer mye av å se andre bli undervist. Alle er i samme båt! Vi har det samme instrumentet, kropp og emosjoner enten vi har sunget tidligere eller ikke.

Deler av kurset og arbeidsvisning vil foregå med pianist.

KURSPERIODE
16. – 27. november

  • Mandag 16.11 kl 10 – 16
  • Onsdag 18.11 kl 9 – 13
  • Torsdag 19.11 kl 9 – 13
  • Fredag 20.11 kl 10 – 16
  • Mandag 23.11 kl 10 – 16
  • Onsdag 25.11 kl 9 – 13
  • Fredag 27.11
    • Prøve på Skuespillersenteret kl 10 – 16
    • Lydprøve på Bikuben, Det Norske Teatret på ettermiddagen (tidspunkt kommer)
    • Monologbonanza i Bikuben kl 22:30 – 23:30

FORBEREDELSE TIL KURSET
Det veldig viktig at deltakerne finner en sang (eller flere) de har lyst til å synge, og ikke lar seg begrense av at de tenker de ikke kan synge. Da kan utvalget av sanger fort bli lite. Velg på øverste hylle noe som man gjerne kunne ønske å fremføre fra en scene, med en tekst man har lyst til å formidle.

Det forventes at deltakerne øver mellom kursdagene.

 

Jeg kom i kontakt med Beate Myrvold gjennom ukentlig stemmetrening ved skuespillersenteret, Oslo. Beate Myrvolds arbeidsmetode gir meg som utøver mulighet til å søke en ekthet i mitt sanglige uttrykk. Hun gir meg tid til å søke etter ”min egen stemme” og ikke forsøke å skape en ”riktig klang”. Gjennom min utdannelse som skuespiller, har jeg jevnlig tatt sangleksjoner med hovedfokus på teknikk (klassisk sang, Oslo/musicalfordypning, Stockholm og London) noe som absolutt har vært givende. Men Beate Myrvold spesifikke arbeid med kroppsbevissthet og trening av tilstedeværelse i kropp og stemme har åpnet ”nye og viktige rom” for meg, både som profesjonell utøver og privat.
Cecilie Jørstad, skuespiller/sanger.

Deltakerkriterier
Instruktør
Sted
Reisestøtte
Søknad